Saturday, July 18, 2009

Sahabat vs Kekasih

SAHABAT

seseorang yang rapat dengan kita selain dari ibu bapa...
seseorang yang boleh dipercayai untuk menyimpan rahsia kita...
seseorang yang boleh mengembirakan kita semasa kita sedih...
seseorang yang menegur kita jika kita melakukan kesilapan...

KEKASIH
seseorang yang menjadi pasangan kita...
seseorang yang kita cintai atau sayangi...

TETAPI kekasih tidah sama seperti SAHABAT
mereka kadang kala melukakan hati kita...
mereka kadang kala tidak boleh dipercayai...
mereka juga tidak semestinya kekal kepada kita...

SAHABAT lebih PENTING dari KEKASIH

HARGAILAH sahabat anda kerana kekasih senang dicari TETAPI sahabat sukar ditemui.....

___________________________________________

Mengapa saya menulis blog tentang ini? Mengapa saya lebih menekankan tajuk SAHABAT vs KEKASIH? Untuk menentukan jawapan bagi persoalan ini ikutilah cerita saya...

Saya mempunyai seorang sahabat yang sangat-sangat baik, jujur, ikhlas, dermawan dan tidak pernah mengata kepada orang lain. Jika dia marah dia akan melapaskan perasaan marahnya kepada diarinya. Dengan kata lain dialah orang yang paling baik yang pernah saya temui selama ini. Saya mengenalinya kepada pembaca blog ini nama sahabat saya dengan "Ä".

"A" pernah berkawan dengan "B" iaitu orang yang telah melukakan hatinya. "A" telah berkawan dengan "B" selama 3 tahun semasa tinggal di asrama. Selama "A" berkawan dengan "B", "A" sentiasa dikawal, terpaksa mengikut kata-kata "B". Tetapi "A" hanya mendiamkan diri tidak berkata apa-apa supaya hati sahabatnya itu tidak terguris. Akhirnya persahabatan mereka terputus kerana "A" sudah tidak tahan lagi dengan sikap "B". Semua ini terjadi gara-gara 'boyfriend' "B".

Pada waktu cuti pada tahun 2009, Budak-budak asrama boleh 'outing'. "B" menyuruh "A" membawa 'homework' semasa dia tidak hadir kesekolah kerana menyertai satu pertandingan anjuran sekolah. Mereka berjanji untuk berjumpa di 'library'. Semasa mereka berjumpa disana, "B" telah membawa 'boyfriend'nya. Mereka pun pergi makan tengah hari. Jam sudah menunjukkan 4 petang. Mereka semua masih tidak solat zuhur. Jadi "A"pun mengajak "B" untuk bersolat. Tetapi "B" memberikan banyak alasan malah dia pergi ke pusat karaoke. "A" pun meninggalkan mereka dan terus ke masjid untuk solat.Keesokkan harinya, "B" bertanya kepada "A" bagaimana dengan 'boyfriend'nya. "A" pun menjawab dengan sejujur-jujurnya bahawa dia tidak suka kerana 'boyfriend'nya tidak mengajak "B" untuk solat. "B" begitu marah kepada "A" malah dia pergi 'buat mulut' tentang keburukkan "A" kepada semua orang di sekolah. "A" mendapat tahu tentang cerita ini melalui kawan satu kelas dengannya. "A" berasa sedih kerana sahabatnya itu lebih mementingkan PERCINTAAN daripada PERSAHABATAN. Mulai hari itu, "A" telah memutuskan persahabatan dengan "B" dan telah menemui sahabat yang lebih baik. Sekarang "B" cuba membuat baik untuk membetulkan persahabatan mereka kembali.

Bak kata pepatah..... Nasi sudah menjadi bubur




3 comments:

  1. pelbagaikan lagi blog anda di masa hadapan

    ReplyDelete
  2. cmna kalau sahabat menjadi kekasih..??

    ReplyDelete
  3. saya harap mereka tidak akan menjadi rakan lagi. :)

    ReplyDelete